Ghicitul ursitului si visul lucid

prince
Azi ne sunt disponibile doar cateva franturi din modul in care lumea ancestrala a satului romanesc folosea abilitatile Psi in scopuri practice. Printre ele se numara ingeniosul ritual menit sa focalizeze atentia si sa stimuleze aparitia unui vis lucid specific si intens. Daca “visatorul” crede in forta ritualului si respecta etapele sale, atunci va putea identifica persoana ursita sa-i fie partener de viata.
——————————
Andrelusa
Sarbatoare straveche, cu caracter divinatoriu, se tine si azi, in satele din zona de munte, in ajun de Sf. Andrei.

In Maramures, Sfantul Andrei poarta numele de “Andrelusa”. Un nume lipsit de investitura crestina, care te duce mai degraba cu gandul spre un personaj pitoresc, din lumea fantastica a satului romanesc. Se crede, chiar, ca sarbatoarea religioasa s-a suprapus peste anul nou dacic, de unde si multimea practicilor premonitorii care se fac cu acest prilej. In satele de pe Mara, Cosau si Iza, Andrelusa e legat, mai ales, de ghicitul ursitului. Traditie localizata calendaristic spre sfarsitul anului, aproape de solstitiul de iarna, ea are menirea sa afle prin practici vechi, de magie, ce se va intampla in anul viitor, din punct de vedere sentimental. Visata deopotriva de fete si de baieti, casatoria, marele eveniment al vietii, aflarea celui ales, a “ursitului” si-a “ursitei”, cunoaste – in toata lumea satului romanesc – practici nenumarate, ramase in memoria colectiva ca o experienta de necontestat.

Turta de visat
De Andrelusa, in Maramures se tinea si se mai tine si azi, post negru. Dupa rasaritul stelelor, fetele care vor sa isi afle ursitul framanta o pogace (turta) din faina, apa si multa sare, pe care o coc in jar. Jumatate din ea se mananca, jumatate se pune sub perna, ca sa fie de vis. Mancatul turtei provoaca o sete cumplita, insa bautul apei este total interzis. Apa trebuie sa fie visata, dorita, bauta din mana celui care este ursitul, sau aparuta in preajma lui. Este cel mai greu post din cate se pot imagina, in care puterea vointei joaca un rol decisiv.
Visele din noaptea de Andrelusa (ajunul Sfantului Andrei) sunt extrem de coerente, cu scenarii de o varietate uluitoare, din care apa nu lipseste niciodata. Este limpede ca cine a mancat ceva foarte sarat va dori sa bea apa, fiindu-i sete. Refularea, stapanirea poftei in zona realitatii se rezolva in vis, intocmai ca in teoriile freudiene. Nu ca dacii ar fi fost psihologi, dar in traditiile mostenite nemijlocit de la ei, exista in mod vadit o stiinta a subconstientului care dirijeaza visul. De altfel, apa este simbolica. Ea inseamna unire, legatura, iubire, intimitate, fecunditate.
Dar iata cateva intamplari legate de Andrelusa, asa cum mi-au fost relatate de niste batrane din Desesti, sat Sugatag, Harnicesti si Breb.

Intamplari adevarate – In asteptarea viselor…
“Am tinut si io Andrelusa. N-am mancat nimic din sara spre ziua de Andrelusa, pana-n sara de Andrelusa, cand o rasarit stelele. Atunci am facut un cocut de grau framantat in slatina (saramura) si l-am copt in jarul din soba – dupa ce am impartit focul in doua. L-am mancat jumatate si jumatate l-am pus sub perina, invartit intr-o stergura. Nu-i slobod a bea apa pana visezi; ca trebe sa visezi ca-ti da apa. Da eu am visat c-am mers la vale s-am pranecat camasi si-o zinit un paun si tat s-o invartit pe langa mine. Tat face: “co-co-co, co-co-co, co-co-co”. S-am dat cu pranecul (maiul) dupa el, si s-o luat pa cararusa cata biserica. Dimineata, i-am spus la Mosu Batran si el o zas ca m-oi marita cu un om foarte frumos s-a mere la beserica sa fie cantor in locul lui. Ase o fost. O slujit dupa Mosu, 44 de ai. Ase om frumos si bun n-o fost pa apele aieste.” (Luchiana Fat – Desesti)
Cine tine Andrelusa in sila sau incorect va avea un vis trunchiat si nici destinul nu va fi bun. Aceasta practica vine sa spuna ca vointa omului este hotaratoare in derularea destinului sau; este o practica orgolioasa.
“Cand am fost fata, am tinut Andrelusa cu Anuta Bledii. Teseam amandoua in razboi. Atunci era sarbatoare cu cruce neagra. Ea o tanut. Eu n-am vrut sa tan, da ea nu m-o lasat sa mananc. Pa sara, tot am mancat un blid de pastai; am zas ca nu m-oi chinui, ca nu prea cred. Ea o mancat pogacea in slatina. In noapte, am visat fantana lu barbatu-meu din faneata, ca beam apa din ea. Asa o fost. I-o dat parintii de zestre chiar locu acela cu fantana. Am baut apoi apa din ea vo unsprezece ai.” (Nastasia Bledea – Sat Sugatag)
Cu toate ca baietii fac pe grozavii, tin si ei Andrelusa, pentru ca orice fiinta omeneasca vrea sa stie cine ii este sortit.

Asteptand sa fie visati de Andrelusa
Un barbat imi povesteste ca a tinut Andrelusa stand toata ziua acasa. Seara, si-a facut o placinta din faina de porumb, in care a pus o lingura cu varf de sare. Si-a copt-o in tigaie, a mancat-o jumatate si s-a culcat. A visat ca se afla in curtea unei biserici pitite intre doua dealuri. Curtea era plina de lume imbracata in haine de sarbatoare. Lui ii era foarte sete. A vazut un cerc de fete frumoase, avand fiecare in mana cate un ulcior cu apa si a cerut sa bea. Nici una n-a vrut sa-i dea. Fiecare se tragea si-si apara ulciorul. Iar lui ii era foarte sete. Vazand ca nu primeste apa, s-a intors cu spatele si a pornit sa caute un izvor. In momentul acela a vazut ca din multime vine spre el o fata inalta, subtirica, care i-a dat ulciorul sa bea. Aceea i-a fost ursita. Peste ani, cand s-a dus in satul nevestei lui, a ramas uimit de peisajul din jurul bisericii. Il visase intocmai.
In toate credintele populare se acorda o mare insemnatate visului, fiind considerat o stare superioara starii de veghe, un taram in care spiritul omenesc are o libertate absoluta, depasind toate barierele. Cea mai extraordinara consideratie despre somn si vise am auzit-o de la o batrana de 80 de ani nestiutoare de carte, Maria Oanta din Feresti. Avea o memorie fenomenala si stia aproape totul despre practicile magice de aparare. Locuia intr-o casuta minuscula – considerata a fi cea mai mica din Europa -, cotropita de flori agatatoare si de fasole cu flori albe si rosii. Ea a spus: “Cand dormi, duhul iti umbla afara din corp si graieste cu tati oamenii, si cu cei de departe, si cu cei care-s morti”.

Ceterasul
“Ne-am intales cu Victorie sa facem si noi pogace de Andrelusa, ca sa videm cum a hi. Da o baba ne-o zas sa nu punem jumatatea ramasa sub perina, ci s-o azvarlim pasta cap. No, s-apoi ase am facut. Am framantat farina cu apa si sare, am copt turtele in blodar (cuptor) pe jar, jumatate o am mancat, jumatate am bagat-o in san. Dupa acee, ne-am dus amandoua la baba in curte, ne-am pus pe capra de lemne si-am aruncat pogacile dindarapt, pasta cap, cu gandul sa ni se arate in vis ursitul. N-am vorbit dup-acee nimica, nici cata-olalta, nici cata baba, ca ase ne-o-nvatat. Sa nu mai scapam cuvant de pe buze, nici atunci, nici cand om mere acasa, fiindca facatura sa strica si-om visa un porc in loc de barbat. No, s-ase am facut. Ne-am pus lacata pe gura, ne-am dus acasa, mai pe uliti ferite, ca sa nu ne intalnim cu ceva cunoscuti, sa ne-ntrebe de una, alta, si noi sa nu raspundem nici macar ziua buna, c-apoi am fi fost de rusine in sat. Am luat-o pasta gradini, am trecut pasta gard si eu m-am culcat la buna batrana, ca era surda, saraca, si n-aveam la ce vorbi. No, s-apoi am durmit.

Cate femei, atatea povesti
Gandesti ca n-am visat? Tulai Doamne! Tata noaptea am fo la nunta si umblam ca beata, cu sistaru de lapte in mana, da nu era lapte inauntru, ci apa, si eu le-o turnam la tati in pahar. No, si cand apa o fo gata, numa ce ma striga unu din ce-terasii tomniti la nunta, ca de ce nu-i dau apa si lui? “Da ce foc de apa, dumita nu vezi ca s-o gatat?”, am zis. “Du-te si ada iar, ca apa-i in puterile tale”, o zis ceterasu si io m-am dus sa-i aduc. Da cand m-am intors, el plecase, si pe locul ala era numa fum. Ce mi-o vinit, nu stiu nici pana in ziua de azi, dar am tapat sistaru in fum si apa din el o curs atunce afara, si-o curs, si-o tat curs, pana cand m-am trezit din somn. No, Marie, asa visare, scoate-o la cap daca poti! Da m-am dus atunci la baba de m-o-nvatat, si ea mi-o zas ca ala cu cetera are sa-mi fie barbat, da mai am de-asteptat ceva vreme. No, si pe urma am uitat. O trecut un an, s-o dus altul, or mai trecut altii trei dupa el, pana in anul al septelea, cand inainte de postul Craciunului o zinit o colega de scoala din Breb sa ma cheme la nunta. Mi-i credea dumata? Cum am intrat in lontru, la masa, ceterasu din vis era acolo, sedea pe o lavita si duhanea. M-am uitat la el de parca il stiam de cand lumea, si el s-o ras cata mine, si-n sara aia m-o si cerut de nevasta. No! Si sa nu crezi ca Andrelusa face minuni? Ba face! Is multe povesti de astea prin sat.” (Maria Iuga – Budesti)

Autor: Parasca Fat; Formula As nr. 642/2004
Articolul complet il gasiti pe http://www.formula-as.ro/2004/642/enigme-16/practici-magice-romanesti-andrelusa-5538

——————————-
Sarbatorile mari, cum ar fi Sf. Andrei, Boboteaza, Sanzaienele, sunt incununate cu obiceiuri de a-l afla pe “cel ce ti-e scris”.

Sfaturi utile: Dupa ce ai tinut post negru si ai mancat jumatate de painica, seara, inainte sa te pregatesti pentru somn, pui sub perna jumatatea ramasa de paine impreuna cu crenguta de busuioc (in plus, unele femei îşi leagă pe inelar un fir roşu de mătase). Crenguta de busuioc trebuie sa ti-o dea preotul cand umbla cu Botezul Domnului din buchetul de busuioc cu care stropeste casa(nu busuioc din plic, pentru gatit). Apoi te pui in pat, te relaxezi si incerci sa simti recunostinta pentru visele clare si semnificative pe care pe vei avea. Ce trebuie sa visezi? Se spune ca o sa-ti visezi ursitul care trebuie sa-ti dea sa bei apa sau sa te treaca peste o apa. Daca te trezesti in cursul noptii si nu ai visat atunci trebuie sa mananci si cealalta jumatate de painica si apoi sa adormi. Pentru a functiona ritualul, conteaza foarte mult sa crezi ca vei visa persoana potrivita si ca-ti vei aminti visul iar acesta va fi suficient de clar sa-l poti intelege (nu va necesita interpretari complicate). E important sa faci singura/singur painica (se pot folosi de ex. 8 linguri faina si una de sare) si sa o framanti cu mainile tale- astfel nu mai este un produs de patiserie impersonal pe care-l poti cumpara de la magazin ci se impregneaza cu vibratiile tale si cu asteptarile ref. visarea ursitului. Evita sa te uiti pe geam cand deschizi ochii dimineata deoarece inpactul brusc al luminii te poate face sa uiti prea repede visul. Daca poti sa-ti notezi cat mai detaliat visul la trezire ar fi excelent (astfel il poti analiza ulterior si afla informatii noi).

O alta varianta a obiceiului, mai simpla, implica sa te speli pe fata cu aghiazma inainte de culcare si sa-ti pui o crenguta de busuioc sub perna (se mai spune in unele zone ca busuiocul trebuie acoperit cu o carpa rosie si astfel se pune sub perna). Utilizarea acestei metode doar pentru ca implica un gest facil duce deseori la esec, esec cauzat de lipsa unei motivatii intense pentru a obtine un rezultat. Aceasta metoda e recomandata doar daca considerati ca aveti o convingere ferma in acest ritual si nu va este necesara motivatia senzoriala oferita de postul negru si de consumul painicii cu sare. Increderea nu se traduce prin crispare si teama ca nu se va intampla ori ceva va merge prost; increderea se reflecta prin relaxare si convingerea recunoscatoare ca ritualul va functiona (chiar daca nu cunosti mecanismele complexe implicate). Visele lucide apar spontan (in absenta unor antrenamente specifice) doar in momentele in care suntem preocupati intens de rezolvarea unei probleme, somnul oferind relaxarea necesara pentru evidentierea unei solutii. De aceea, de cele mai multe ori este mai eficienta metoda postului negru comparativ cu gestul plasarii busuiocului sub perna (gest mai putin incarcat emotional mai ales daca nu se cunoaste/accepta ca busuiocul este simbol al dragostei pure iar in traditia crestina este considerat o planta sacra).

Obiceiuri asemanatoare celor de Sf. Andrei si Boboteaza (privind visarea ursitului) se practica si de Sanziene. Această zi şi, mai ales, noaptea de 23 spre 24 iunie, marchează solstiţiul de vară, iar precreştinii sărbătoreau cu sfinţenie această trecere. Ziua se numeşte Sânziene în Banat, Oltenia, Transilvania, Maramureş sau Bucovina. În sudul Moldovei, în Muntenia şi Dobrogea însă aceasta poartă denumirea de Drăgaică. Dacă vor să afle cum va arăta cel care le va duce la altar, fetele nemăritate trebuie să-şi pună sub pernă flori de sânziene şi cel pe care îl visează în noaptea de 23 spre 24 iunie le va fi mire.

Metodele mentionate mai sus sunt cunoscute de multa vreme in traditia romaneasca, sunt accesibile si conform numeroaselor marturii ofera indicii precise care ajuta la “recunoasterea faciala” rapida a viitorul partener de viata (chiar daca il gasesti peste cativa ani). Traditia vorbeste de utilizarea lor doar de fete nemaritate, acestea fiind puternic motivate sa afle un raspuns corect caci “a intra in randul lumii” oferea statut social; in plus, nu exista sansa unui divort in cazul unei alegeri gresite decat in situatii limita. Astazi lumea s-a schimbat iar metodele divinatorii inplicand vise lucide se pot folosi de catre persoane necasatorite, divortate sau vaduve, insa doar daca acele femei /acei barbati simt o foarte puternica nevoie afectiva de a-si gasi un partener de viata. Asadar, metodele nu vor functiona daca sunt utilizate in scop distractiv. Chiar si cu aceste conditii indeplinite se pare ca ursitii moderni nu au neaparat acelasi termen de valabilitate ca cei din vechime… Exista metode sofisticate de ursire din traditia sateasca care nu se mai folosesc azi, cum ar fi sa te holbezi la tine însăți, goală, între două oglinzi, într-o cameră întunecoasă, cu câte o lumânare în fiecare mână, încercând să privesti în oglinda din faţă pentru a vedea imagini reflectate din oglinda din spate – daca concentrarea e adecvata ca intensitate si durata, atunci vei avea o halucinatie vizuala cu chipul ursitului ori chiar cu scene din viitor.

princess
P.S. Batranii sugereaza sa folosesti o metoda specifica in cazul unei “ghicitori de dragoste” – pentru situatia in care ai de ales un barbat dintre cei pe care-i indragesti/ai putea sa-i indragesti daca infiripi o relatie (nu doar o amicitie). Daca cauti un raspuns obiectiv la astfel de dileme sentimentale, atunci solutia ar consta intr-o reteta clasica de coltunasi “umpluti” cu biletele, pe care scrii numele lor (adauga si un biletel cu “niciunul dintre ei” ca sa acoperi si acest aspect, caci poate ursitul nu a intrat inca “in peisaj”). Tu faci aluatul si coltunasii (de marimi si greutati similare), apoi ii pui la fiert. Cand la suprafata apei clocotite iese primul coltunas, il scoti, citesti numele de pe hartie si acela va fi persoana cu care trebuie sa duci relatia mai departe. Ar fi bine sa postesti si sa te rogi in acea zi. Conteaza doar primul coltunas asa ca ai grija sa-l vezi cand iese la suprafata. A se folosi aceasta metoda cu moderatie si doar daca ai credinta ca vei primi raspunsul potrivit in acest mod (e similara oarecum cu I Ching). Nu poti sa prepari acesti coltunasi “de dragoste” saptamanal ci doar la cele trei sarbatori traditionale. Nu folosi mai multe metode de ghicire a ursitului in paralel (incearca doar una/sarbatoare).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s